A Transdisciplinary Meeting

trandisciplinary

RECEIVING │ PERCEIVING WILLIAM BLAKE.
A TRANSDISCIPLINARY MEETING

This meeting has its origin in the invitation from Sibylle Erle (Bishop Grosseteste University) to Alcinda Pinheiro de Sousa (Universidade de Lisboa) to participate in the volume on the reception of William Blake in Europe,link edited by Erle and Morton D. Paley (Professor Emeritus of English, University of California, Berkeley), to be published in 2017 as part of the series “The Reception of British and Irish Authors in Europe”,link edited by Elinor Shaffer (Fellow of the British Academy).

The transdisciplinary character of the concept of reception shaping Shaffer’s project stands out when we observe the three categories into which each author’s collected data are divided – “Translations”, “Criticism”, ”Other” – from the first book in the series, The Reception of Virginia Woolf link in Europe (eds Mary Ann Caws and Nicola Luckhurst, 2002), until the latest one, The Reception of George Eliot link in Europe (Eds Elinor Shaffer and Catherine Brown, 2016). Moreover, the category «Other» includes different materials such as the performance of Virginia, in Greece, in 1998, a play by the Irish Edna O’Brien, link (Virginia Woolf in Europe, Timeline) or the adaptation of Middlemarch by the BBC,link in 1994 (George Eliot in Europe, Timeline). Occasionally, due to the very characteristics of the works to be examined, an enlarged transdisciplinary approach to the author is required, like in The Reception of Robert Burns in Europe (ed. Murray Pittock, 2014), where the category «Other» comprises the musical adaptation of «Comin’ thro’ the rye»link by the Russian Shostakovich, in 1942 (Burns in Europe, Timeline), or in The Literary and Cultural Reception of Charles Darwin in Europe (eds Thomas F. Glick and Elinor Shaffer, 2014), where the second and third categories are renamed so as to be expanded – “Literature, Criticism, Influential Science” and “Celebrations, commemorations, public events, commemorative volumes“, the last one comprising, for example, a colloquium on the centenary of Darwin’s death, organised by the Faculty of Pharmacy, Lisbon, in 1983 (Darwin in Europe, Timeline for Portugal by Ana Leonor Pereira, Pedro Ricardo Fonseca link and Patricia Silva Mcneill).

Will the reception of William Blake link in Europe, and particularly in Portugal, be also strikingly transdisciplinary? Such is the question to be pondered in this academic and cultural meeting, during the open classes, round tables and performances involving Literature, Visual Arts, Music, Science, Gastronomy, Cinema, Commerce of Old and Rare Books and Engravings, and Digital Humanities.

RECEPÇÃO │ PERCEPÇÃO DE WILLIAM BLAKE.
UM ENCONTRO TRANSDISCIPLINAR

Este encontro tem origem no convite que Sibylle Erle (Bishop Grosseteste University) dirigiu a Alcinda Pinheiro de Sousa (Universidade de Lisboa) para participar no volume sobre a recepção de William Blake na Europa,link organizado por Erle e Morton D. Paley (Professor Emeritus of English, University of California, Berkeley), e a publicar em 2017 como parte da série «The Reception of British and Irish Authors in Europe»,link dirigida por Elinor Shaffer (Fellow of the British Academy).

O carácter transdisciplinar do conceito de recepção que define este projecto de Shaffer torna-se óbvio quando observamos as três categorias por que se distribuem os dados recolhidos relativamente a cada autor – «Traduções», «Crítica», «Outros» – desde o primeiro livro da série, The Reception of Virgina Woolf link in Europe (eds Mary Ann Caws and Nicola Luckhurst, 2002), até ao mais recente, The Reception of George Eliot link in Europe (Eds Elinor Shaffer and Catherine Brown 2016). Mas sobretudo, a categoria «Outra» inclui diferentes materiais tais como a representação de Virginia, na Grécia, em 1998, uma peça da irlandesa Edna O’Brien,link (Woolf in Europe, Timeline) ou a adaptação de Middlemarch pela BBC,link em 1994 (Eliot in Europe, Timeline). Por vezes, devido às próprias características das obras em análise, impõe-se uma abordagem transdisciplinar alargada, como no caso de The Reception of Robert Burns in Europe (ed. Murray Pittock, 2014), em que a categoria «Outros» abrange a adaptação musical de «Comin’ thro’ the rye»link pelo russo Shostakovich, em 1942 (Burns in Europe, Timeline), ou no de The Literary and Cultural Reception of Charles Darwin in Europe (eds Thomas F. Glick and Elinor Shaffer, 2014), em que as segunda e terceira categorias são reformuladas de forma a expandirem-se – “Literature, Criticism, Influential Science” e “Celebrations, commemorations, public events, commemorative volumes“, compreendendo esta última, por exemplo, um colóquio organizado na Faculdade de Farmácia de Lisboa por ocasião do centenário da morte de Darwin, em 1983 (Darwin in Europe, Timeline para Portugal de Ana Leonor Pereira, Pedro Ricardo Fonseca link e Patricia Silva Mcneill)

Terá a recepção de William Blake link na Europa, e de forma particular em Portugal, de ser excepcionalmente transdisciplinar também? Eis a questão a ponderar neste encontro académico e cultural, em aulas abertas, mesas redondas e actuações sobre Literatura, Artes Visuais, Música, Ciência, Gastronomia, Cinema, Comércio de Livros e Gravuras Antigos e Raros, e Humanidades Digitais.

Alcinda Pinheiro de Sousa
ULICES – School of Arts and Humanities│University of Lisbon
CEAUL – Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa

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