A Taste of Blake

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Food in literature

The multitude of the sensations that food provokes makes us question about its action, not so imperceptible, in our well-being. Yes, food makes us happy and sad, but also addicted and awake. Food commands strong emotions, positive or negative, associated with good or bad experiences, which evoke past memories, such as grandma’s soup, and makes the act of eating more complex. This is how Marcel Proust approaches a simple madeleine, shredded into crumbs, dipped in tea.link In Proust’s narrative, the aromas of the madeleine, intensified by hot water, penetrate his nose, and a signal is sent to the brain that activates a memory of his past. This experience is a subject of a study of neurosciences link that tries to understand the influence of food in the senses.

Innovation

There are other ways for food to become a catalyst for emotions. Today we are trying to provide a wide sensory experience moment. The food complements a spectacle that includes the theatricality of the entrance of the food on the scene, with new artistic forms:, “crispy” sounds of food bubbling on the plate, colors and textures that appear to be “off the place “, but that complement the harmony of the course of the food action. Also new food techniques allow us to create the surprise captured by our gaze so captivated by food now transformed into art. New chefs emerge, whose gastronomic knowledge has been enriched with the now associated role of science to the understanding of the transformations that occur in the kitchens (professional and domestic). One of the chefs who stands out the most for the creative and innovative part of the culinary arts is Chef Heston Blumethal. Blumenthal, a world-renowned gourmet chef who owns three Michelin star restaurants, builds new sensory experiences, link some that seek to “dig” nostalgias of moments or experiences of the past.

A future trend

Hervé This brings in a new way of cooking, the Note by Note, link which seeks to be an answer to the question about the future of food. Note by Note proposes the deconstruction of the ingredients in elements, compounds and textures, that could be grouped and create dishes without the use of traditional ingredients: meat, eggs, fish; food that wastes a great deal of natural resources. Individual compounds such as sucrose and gelatin are already put into use. This suggests that many other compounds could be created. link In fact, the food industry already produces many of these compounds, currently regulated as additives such as pigments, vitamins, preservatives, agents Gelling agents or thickeners.

This way, “A taste of Blake”, seeks to provide an innovative dining experience, also based on the new trends in the culinary arts. It aims to stimulate the senses, providing a stimulating experience based on the harmony of opposites shown in William Blake’s The Marriage of Heaven and Hell.

A comida na literatura

A multitude das sensações que a comida provoca faz-nos questionar sobre a sua acção, não tão impercetível, no nosso bem-estar. Sim, a comida faz-nos felizes e tristes, mas também viciados e despertos. A comida comanda emoções fortes, positivas ou negativas, associadas a boas ou más experiências, que evocam memórias passadas, como a sopa da avó, e tornam o acto de comer mais complexo. É assim que Proust aborda uma simples madalena link desfeita em migalhas, mergulhadas em chá. Na narrativa de Proust, os aromas da madalena, intensificados pela água quente, penetram no seu nariz, e um sinal é conduzido para o cérebro que activa uma memória do seu passado. Esta experiência é alvo de estudo do ramo das neurociências link que procuram compreender a influência da comida nos sentidos.

Inovação

Porém, existem outras formas da comida se tornar um catalisador de emoções. Hoje tenta-se proporcionar uma refeição disfarçada de uma experiência sensorial abrangente. A comida é complementar de um espetáculo que inclui a teatralidade da entrada da comida em cena, com novas formas artísticas:, sons “crocantes” do “borbulhar” dos alimentos no prato, cores e texturas que parecem estar “fora do sitio”, mas que acompanham a harmonia do percorrer da acção alimentar. Também novas técnicas alimentares permitem criar a surpresa captada pelo nosso olhar tão cativado pelos alimentos agora transformados em arte. Surgem, então, novos chefs de cozinha, cujo conhecimento gastronómico enriqueceu com o agora papel veiculado da ciência à compreensão das transformações que ocorrem nas cozinhas (profissionais e domésticas). Um dos chefs que mais se destaca pela parte creativa e inovadora das artes culinárias é o chef Heston Blumethal. Blumenthal, um chef conceituado no mundo gastronómico, detentor de restaurantes de três estrelas Michelin, constrói novas experiências sensoriais,link algumas que procuram “escavar” a nostalgias de momentos ou experiências do passado.

 Uma tendência futura

Surge por Hervé This uma nova forma de cozinhar, o Note by Note, link que procura ser uma resposta à questão sobre o futuro da comida. O Note by Note propõe a desconstrução dos ingredientes em elementos, compostos e texturas, que se poderiam agrupar e criar pratos sem a utilização de ingredientes tradicionais: carne, ovos, peixe; matéria-prima que gasta grande parte dos recursos naturais. Já se utilizam compostos individuais como a sacarose e a gelatina. This propõe que muitos outros compostos poderiam vir a ser criados.link De facto, a indústria alimentar já produz muitos destes compostos, atualmente regulamentados sob a forma de aditivos, como os pigmentos, vitaminas, conservantes, agentes gelificantes ou espessantes.

Assim, “A Taste of Blake”, procura providenciar uma experiência gastronómica inovadora, também assente nas novas tendências das artes culinárias. Procura estimular os sentidos, proporcionado uma experiência estimulante e baseada na harmonia dos contrários expressa na obra The Marriage of Heaven and Hell de William Blake.

André Gerardo
Estoril Higher Institute for Tourism and Hotel Studies

Escola Superior de Hotelaria e Turismo do Estoril
Francisco Castro Fernandes
Estoril Higher Institute for Tourism and Hotel Studies

Escola Superior de Hotelaria e Turismo do Estoril
Sónia Oliveira
Estoril Higher Institute for Tourism and Hotel Studies

Escola Superior de Hotelaria e Turismo do Estoril 

 

 

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